מאמרים וידע מקצועי

מאמרים נוספים

מונחי יסוד שכדאי להכיר

דייר סרבן – מיהו וכיצד מתמודדים איתו

מישהו מסרב לתשלום ממישהי

מיהו הדייר הסרבן?

דייר המסרב מסיבה בלתי סבירה לעסקת התחדשות עירונית או מציג דרישות שאינן סבירות ליזם, בניית המבנה או המתחם.

במצבים כאלה, כשרוב הדיירים מעוניין במסלול ההתחדשות העירונית שנבחר ומקודם (תמ”א 38/1 / תמ”א 38/2 / פינוי בינוי), ישנה אפשרות לתבוע את הדייר הסרבן ולגבות ממנו את ההוצאות הנזקקות לשאר הדיירים וליזם עקב עיכוב או ביטול התהליך.

סירוב בלתי סביר יחשב כזה בהינתן שהתנאים הבאים מתקיימים:

1. עסקת ההתחדשות כדאית כלכלית: ערכה של העסקה נמוך יותר מערך הנכס הקיים, והעיסקה מתאימה לצרכי הפיתוח העירוני והתושבים.

2. הוצעו לבעל הדירה המסרב מגורים חלופיים לתקופת הקמת הבניין החדש: הוצעו אפשרויות מגורים אחרות לדייר במהלך תהליך הבניה והריסה שתואם לצרכיו ולתקופת הבניה.

3. הוצעו בטוחות הולמות לביצוע עסקת הפינוי ובינוי: הוצעו הגנות וביטחונות לדייר המסרב על מנת להבטיח שימוש בכספי הפיצויים או הגירעון למטרות ההתחדשות.

4. אין נסיבות אישיות מיוחדות של המסרב בגינן ביצוע העסקה עבורו היא בלתי סבירה: הדייר המסרב אינו מגיש טענות או דרישות מוסריות, רוחניות או חברתיות שיכולות להיות עילה לסירובו.

5. המסרב הוא אדם עם מוגבלות/קשיש (או מתגורר איתו כזה) והוצעו לו מגורים מותאמים: במקרה שדייר המסרב הוא אדם עם מוגבלות פיזית או קשיש, הוצעו לו מגורים מותאמים לצרכיו ולתנאי החיים המיוחדים שלו.

כיצד מתמודדים עם דייר סרבן?

במקרה של סירוב בלתי סביר, בית המשפט רשאי לקבוע כי הדייר הסרבן אחראי כלפי שאר בעלי הדירות ולמנות אדם מוסמך שיתקשר בעסקה בשם הדייר הסורבן.

בנוסף, בית המשפט רשאי להורות בצו על פינויו מהנכס, במקרה שבו המסרב ממשיך לסרב לשתף פעולה בלתי סבירה ולגרום לעיכוב בתהליך ההתחדשות העירונית.

יש לכם נכס שיכול להתאים לפרויקט התחדשות עירונית?

בדקו האם הבניין שלכם מתאים להתחדשות עירונית

השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם לאחר בדיקה ראשונית

אנו מתחייבים לא להעביר את פרטיכם לאף גורם מתוך כבוד לפרטיותכם

תודה על השארת פרטיך

הצוות המקצועי שלנו יחזור אליך בהקדם האפשרי